Навіщо компанії щасливі співробітники?
Будь-яка бізнес-структура — це живий організм, головним двигуном і джерелом живлення для якого є його співробітники. Коли «движок» справний, а організм «харчується» добре й регулярно, то і результати відповідні. І навпаки.

Автор статті:
Оксана Лещенко - Со-Founder 4ID, корпоративний психолог

Опубліковано на: NV
Задоволений життям і своїм становищем співробітник — головна цеглинка успіху будь-якої компанії.

Щастя — благополуччя — успіх

Перші well-being-методи — це програми, які були впроваджені мультинаціональними корпораціями для підвищення своєї ефективності. Почалося все просто — в Штатах у 1970-ті роки почали набирати популярність «фітнес-програми» — компанії давали співробітникам пільги на зміцнення здоров’я. Тоді увагу звертали на питання фізичної активності та оздоровлення.

Програми Mental Health («ментальне здоров’я») увійшли в практику на початку 2000-х. Well-being — це комплексний підхід, який містить всі аспекти життєдіяльності людини. Сучасна концепція «благополучного співробітника» — це створення середовища, в якому людина, досягаючи стану повної задоволеності життям, здатна повністю розкрити свій потенціал і 100% віддатися на благо себе і своєї компанії.

Жити, горіти і не вигоряти: чому важливо бути благополучним

Зовсім недавно основною функцією HR у компанії було управління фінансовою мотивацією. Світ змінився кардинально, особливо за останні два роки. І тепер уже ясно, що на результат роботи співробітника, крім фінансової складової, впливає його «загальне відчуття щастя і благополуччя».

Згідно з дослідженнями Gallup, американського інституту з вивчення громадської думки, 7 з 10 міленіалів відчували вигоряння на роботі тією чи іншою мірою хоча б раз у житті.

Вигорання — це те, що не можна вилікувати шелестом купюр у гаманці, про що красномовно говорять цифри: 48% співробітників залишають компанії через вигоряння і низьку зацікавленість у результатах праці.

А ще вигоряння для співробітника — це проблеми зі здоров’ям:
  • підвищення ризику піти на лікарняний — на 63%.
  • Підвищення ризику потрапити в лікарню в кареті швидкої допомоги — на 23%.

Незадоволена собою і результатами своєї роботи людина у 2,6 раза більше бажає піти з насидженого місця в пошуках кращого місця, бо попереднє не задовольняє.

Щастя на роботі — хіба таке буває?

З точки зору звичайної людини, well-being — це комплекс заходів, спрямованих на:

  • вироблення корисних звичок,
  • зниження ризику захворювань серця і судинної системи,
  • поліпшення сну і якості відпочинку,
  • вироблення навичок управління стресом,
  • зниження ймовірності вигоряння на роботі,
  • міцне психічне здоров’я.
Фахівці Gallup виявили всього 5 компонентів, що впливають на стан благополуччя людини:

1. Фізичне здоров’я — це відчуття впевненості в завтрашньому дні, безпека і медобслуговування. Це правильне харчування і достатня фізична активність.

2. Соціальний компонент — це атмосфера довіри і поваги в колективі. Це команда однодумців, в якій зважають на думку кожного. Це дотримання балансу «робота/особисте життя».

3. Кар'єра — це зрозумілі і справедливі перспективи зростання, можливість самореалізації.

4. Фінансова складова — це не просто «шматок хліба», а можливість піклуватися про себе і свою сім'ю, можливість повноцінно закривати свої потреби і нормально відпочивати.

5. Можливість зробити внесок у суспільство — це основне, що визначає різницю між «хорошим» і «відмінним» життям.

Приносити користь іншим — одна з базових потреб людини.

Якщо «просідає» хоча б один з перерахованих факторів — людина не здатна на 100% віддаватися роботі. Звідси висновок: якщо компанія допоможе підвищити рівень добробуту співробітників, зросте їхня залученість, зростуть і бізнес-показники.

Що щороку втрачають компанії

Втомлені, вигорілі співробітники не в змозі продукувати нові ідеї і думки, не в змозі зосереджено виконувати свою роботу — компанія зазнає збитків.

Статистики про Україну немає — комплексні дослідження не проводяться. Але ми маємо зарубіжний досвід, виражений у цифрах, і вже спостерігаємо напіввигорілих фахівців, які шукають можливість самореалізації.

За даними консалтингової компанії McKinsey, щорічно американський бізнес втрачає до $200 мільярдів на рік на медичне обслуговування своїх співробітників.

А у Великобританії, наприклад, 54% робочих днів щорічно витрачається на проблеми з фізичним і ментальним здоров’ям персоналу.

І на противагу, інша статистика: 88% співробітників залучаються до роботи охочіше і бажають приносити більше користі компанії, якщо відчувають турботу про їхнє благополуччя з боку керівництва.

Well-being співробітника з точки зору бізнесу

На що впливає благополуччя співробітника в компанії:

  • Продуктивність. Комплексний well-being-підхід підвищує продуктивність праці.
  • Команда. Відчуття себе цінним співробітником веде до підвищення компетентності. Атмосфера відкритості та довіри сприяє розвитку нових навичок і прийняття кращих рішень.
  • Таланти. Якщо в компанії дотримується баланс «робота/особисте життя», якщо роботодавець поважає і цінує своїх співробітників, то залучення нових талантів і утримання наявних перестає бути проблемою. Кваліфіковані фахівці самі шукають роботу в таких компаніях.
  • Бренд. Щасливі, благополучні співробітники — найцінніші бренд-амбасадори на всіх рівнях. Вони зацікавлені в просуванні продуктів і послуг компанії і якісніше контактують як з бізнес-партнерами, так і з клієнтами.

Як це працює — аргументи «за» well-being для керівника

Дослідження американської консалтингової компанії RAND Corporation демонструє, що заходи well-being не просто поліпшують фізичне і ментальне здоров’я співробітників, але щомісяця економлять роботодавцям по $136 на кожного співробітника.

Як це відбувається?

1. Знижуються витрати на охорону здоров’я

Коли співробітники змінюють модель поведінки на здоровішу (наприклад, відмова від куріння, фрукти замість чипсів і снеків, спортзал замість пива в барі тощо), хронічні захворювання відступають або не переходять у стадію загострення. Лікарняних і пропусків стає менше, а персонал не відволікається на проблеми зі здоров’ям.

2. Падають ризики, пов’язані з травматизмом на робочому місці

Здорові фізично і психічно люди уважніші й відповідальніші, швидше реагують у складних ситуаціях і ухвалюють правильні рішення.

3. Зростає залучення персоналу

Співробітники компанії, яка піклується «про своїх», почуваються впевненіше і спокійніше, цінують свою роботу і пишаються своєю компанією, більше вкладаються в бізнес-процеси і отримують кращі результати.

4. Знижується плинність кадрів

Знайти і навчити нового працівника — дороге задоволення. Ви ж пам’ятаєте, що незадоволений життям фахівець бажає поміняти своє місце роботи у 2,6 раза частіше?

5. Падають витрати на утримання талантів і пошук нових кваліфікованих співробітників

Благополучні» компанії притягують фахівців високого рангу. Задоволені співробітники не поспішають шукати «краще місце» — таланти працюють на благо бізнесу.

Концепція well-being в Україні тільки розвивається. Але важливо те, що компанії, які запускають її методи, бачать результат і стають активними прихильниками такого підходу.

Well-being — це турбота про людей, яка незмінно відбивається у формулі «благополучна людина = ефективний співробітник = стабільно успішний бізнес». Це повна реалізації стратегії «win-win», коли виграє і роботодавець і найманий працівник.